fbpx
בית » פוליטיקה וממשל » דרוש מבוגר אחראי: על חשיבותו של המרכז הפוליטי בישראל

דרוש מבוגר אחראי: על חשיבותו של המרכז הפוליטי בישראל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
אנו חיים בעידן תזזיתי במיוחד. ערוצי תקשורת רבים ומגוונים ‘מפציצים אותנו’ בחדשות ואקטואליה בכל שעות היממה, בכל המדיות – ברשתות חברתיות, בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונות כתובה. מתחרים זה בזה, מחפשים ולעתים מייצרים דרמה, רעבים לרייטינג, נלחמים על הישרדותם הכלכלית

כמעט בכל פיסה של מידע חדשותי מתערבבים דיס-אינפורמציה עם אינפורמציה, אמיתות נמהלות בחלקי-אמיתות או באמיתות-מדומות. חלק מן הזהויות של בעלי העניין והאינטרס העומדים מאחורי ערוצי התקשורת  גלוי – וחלק מטושטש. מטושטשים ומעורפלים גם הגבולות בין תוכן ענייני ‘ניטראלי’, תוכן שיווקי-פרסומי לבין דיווח מאוזן. תעמולה פוליטית, לעתים ארסית, מוסווית פעמים רבות בכסות של עיתונות מקצועית, של משדרי אקטואליה או של חדשות-ערב ‘תמימות’ בתחנות הרדיו.

בתוך כך, במסגרת ‘המשחק’ ההדדי והמורכב המתקיים בין התקשורת לפוליטיקה, פוליטיקאים רבים ממלאים ברצון את חלקם ואת “תפקידם”: מנסים לייצר עניין וכותרות באמצעות העברת מסרים קליטים ופופוליסטים ככל הניתן, נוקטים לעתים קרובות בדיבור בוטה ומתלהם, מדברים בסיסמאות ובקלישאות, מכוונים את דבריהם אל הבייס הפוליטי שעליו הם נשענים ושממנו הם יונקים את תמיכתם הציבורית – תוך הפגנת בוז ותיעוב כלפי קבוצות השתייכות אחרות בחברה ובפוליטיקה הישראלית.

תרבות הצריכה התקשורתית בישראל ובמקומות רבים נוספים בעולם – מתאימה את עצמה במידה רבה לאפיון זה. לאנשים אין כיום סבלנות לשיח מורכב, עמוק ומכיל והתקשורת והפוליטיקה מספקות את האקשן, מנת הבידור היומית שמתקבלת מתוקף היותו של השיח התקשורתי-פוליטי רדוד, דינמי, לעומתי, קולני, בוטה, סטריאוטיפי ושבטי.   

אלא שמעבר להיבט הבידורי, הקליל והמהנה, הפוליטיקה היא אחת הזירות החשובות שניתן להעלות על הדעת. היא עולם ומלואו, היא אמנות ניהול ענייני המדינה. הפוליטיקאים נבחרים על ידינו לא רק כדי למלא בזיו-פניהם את מסכי הטלוויזיה בתוכניות האקטואליה, אלא בעיקר כדי לחוקק חוקים שישפרו את חיינו ולנהל אותם. והחיים, כידוע, הם ממש לא משחק. 

אף על פי כן, גם המערכת הפוליטית עצמה תואמת במידה רבה את המתואר כאן. רוב המפלגות הקיימות כיום בזירה הפוליטית של ישראל הן סקטוריאליות, נישתיות או כאלו שנוצרו אד-הוק על מנת לתת מענה לסנטימנט ציבורי מזדמן כזה כלפי סוגיה ספציפית, בנקודת זמן נתונה. ישנן אמנם גם כמה מפלגות אידיאולוגיות, אולם רובן ממוקמות בקצוות המפה הפוליטית: בקצה הימני ובקצה השמאלי. מעצם היותן מפלגות-קצה, המפלגות האידיאולוגיות שבימין ובשמאל הקיצוני חוטאות פעמיים לחברה וללאומיות הישראלית: פעם אחת כי הן מגבירות את השיח ‘השבטי’ המפלג ולא המאחד ופעם שניה משום שהן חד-ממדיות ומספקות תמיד תשובות פשוטות לשאלות מורכבות. לכן הן כמעט בהגדרה נוטות לפופוליזם, לרדידות ולסטריאוטיפיות מתוקף מיקומן בשולי המפה הפוליטית.  

מכאן עולה צורך חברתי-פוליטי מובהק בעבור החברה הישראלית, שממנו נגזרת מסקנה נחרצת: לשם הובלת המערכת הפוליטית והחברה בישראל דרוש גוף פוליטי שיהווה את ‘המבוגר-האחראי’ בסביבה, שיהיה ערכי, בעל אידיאולוגיה ברורה, מסור וענייני, שסולידריות חברתית-אזרחית היא נר לרגליו, שמהותו היא לאחד ולא לפלג – ושהוא מוכן ויודע ‘להסתכל למורכבות של החיים בעיניים’ ולטפל בה.

המרכז הפוליטי – החזרת עטרה ליושנה

מהי למעשה מהותו של המרכז הפוליטי הישראלי ומהו ייחודו?  לעתים, גורמים בעלי אינטרס כזה או אחר נוטים להתריס בפני אנשי המרכז: אין לכם אידיאולוגיה משלכם, כל ההגדרה העצמית שלכם מבוססת על ‘אנחנו לא ימין’ ו’אנחנו לא שמאל’, אבל אתם לא מסוגלים להגדיר מה אתם כן.

מן הראוי להפריך אחת ולתמיד את טיעון האיוולת הזה. בשונה מהדימוי המיוחס לו לעתים, המרכז הפוליטי הישראלי איננו בגדר מפלגת אווירה או מקום מפגש לפשרה בין עמדות קיימות מימין ומשמאל. נהפוך הוא.

ראשית, המרכז הפוליטי הישראלי מתבסס על השקפת-עולם רב-תחומית ורב-ממדית ברורה, המחייבת יישום של מספר עקרונות יסוד כלפי החיים: פרו-אקטיביות ויוזמה, אומץ ויושרה, אימוץ עקרונות אידיאולוגיים ברורים החותרים להגדרת המאחד והמשותף בחברה, כבסיס לחיים משותפים כמדינה וכעם.   

שנית, המרכז הפוליטי מחזיר עטרה ליושנה בכך שהוא מגלם את השילוב הייחודי והאולטימטיבי בין ציונות מעשית לציונות מדינית (שני מרכיבים בציונות הקלאסית המשלימים זה את זה): ציונות מעשית מבית מדרשו של יוסף טרומפלדור (“במקום שבו עוברת המחרשה שם יהיה גבול”) בשל גישתו הפרקטית-אקטיביסטית המחייבת חתירה תמידית לשינוי מעשי של המציאות ותיקונה, בכל תחומי החיים, מתוך זיקה לאומית-ציונית רחבה המאחדת את כל חלקי העם – וציונות מדינית מבית מדרשו של בנימין זאב הרצל, בשל גישתו היסודית המחייבת את עיגונה של הפעילות המעשית בחזון משותף המוגדר בשיתוף-פעולה בין קבוצות וזרמים שונים בחברה ובעם  – ואת עיגונה במחשבה עמוקה, בתכניות סדורות, במצע מובנה ובהצדקות מוסריות, פוליטיות, אזרחיות וחברתיות. 

 באופן קונקרטי יותר, אלו הם המרכיבים העיקריים באידאולוגיית המרכז הפוליטי:

  •   סולידריות – הכלה חברתית ולא גישה ‘שבטית’: שימת דגש על מכנה משותף, לא על פלגנות וקיטוב; ראיית החברה והאומה כקבוצת השתייכות אחת גדולה, לא מתוך בדלנות של ‘שבט’ מסוים אל מול ‘שבטים’ אחרים.
  •   התמודדות עם היותה של המציאות מורכבת מבלי לברוח למקומות פופוליסטים ולמתן תשובות קליטות ופשוטות לבעיות מורכבות; התבוננות ריאלית ומפוכחת בהיבטים המורכבים של החיים ושל הפוליטיקה – וגיבוש מענה רציני ויסודי למציאות המורכבת (על אף הקושי שנוצר מבחינת הצורך לשווק את האידיאולוגיה באופן קליט ופשוט).
  •   תפיסה עניינית ויסודית של הפוליטיקה כמקצוע לניהול ענייני המדינה ולניהול החיים הציבוריים באופן ערכי המבוסס על ניקיון-כפיים ועל אחריות חברתית-אזרחית העומדת לפני כל אינטרס פוליטי או אישי צר ונקודתי.
  •   גישה ביטחונית-מדינית אקטיביסטית ופרגמטית – הדוגלת בהשתתת הביטחון הלאומי של ישראל על ‘עוצמה חכמה’ (שילוב של הרתעה ועוצמה צבאית עם מולטילטרליות: יוזמות מדיניות ויצירת בריתות ושיתופי-פעולה לחיזוק מעמדה של ישראל באזור ובעולם). 
  •   מלחמה בלתי מתפשרת בשחיתות פוליטית מכל סוג.
  •   גישה כלכלית מרכזית הדוגלת בשוק חופשי עם דגש על סולידריות חברתית וצמצום פערים.
  •   פטריוטיזם יהודי-ציוני-ליברלי ברוח הכרזת העצמאות וחזונם של מקימי המדינה.
  •   קידום ערכים דמוקרטיים וכיבוד ערכיהם ומנהגי-חייהם של הזרמים השונים בחברה, תוך שמירה על צביונה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

לסיכום: המרכז הפוליטי הוא הכוח היחיד המייצר עוצמה לאומית רחבה ומטפח אותה בטווח הארוך, באמצעות חיזוק המכנה המשותף והגברת הסולידריות בין כל חלקי החברה והעם. בעשור האחרון הייתה רק מפלגה אחת שהוכיחה כושר עמידה והישרדות פוליטיים במקביל להתנהלות אחראית ועקבית שחושבת על המדינה כמכלול ושאינה מתמקדת בסקטור כזה או אחר – זוהי מפלגת יש עתיד. אחרי שנים של שיסוי ופילוג ישראל זקוקה היום, יותר מתמיד, לניהול מתון, מאחד ושקול בהובלתה.

כתבות נוספות
קודם
הבא
אולי יעניין אותך גם..