fbpx
בית » דעות » שנת 2020 היא שנה אבודה גם בתחום איכות הסביבה

שנת 2020 היא שנה אבודה גם בתחום איכות הסביבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
בשבת האחרונה האזנתי בקשב רב לדבריו של בנימין נתניהו בועידת האקלים המקוונת שהתכנסה לציון חמש שנים לחתימת הסכמי פריז. נתניהו הצהיר בוועידה שישראל מתחיבת לעבור ל-100% אנרגיה מתחדשת עד 2050. משמעות ההצהרה היא שישראל תפסיק לחלוטין את השימוש בדלקים מאובנים עד 2050 ובכך תיישר קו עם מדינות מערביות בנוגע להפסקת פליטות פחמניות. זוהי אמירה חשובה ומתבקשת על רקע חומרתו של משבר האקלים והאיום שהוא מציב בפני האנושות – אין ספק שזהו האתגר הגדול ביותר שניצב בפני בני הדור שלי

הבעיה המרכזית היא הפער הגדול בין הצהרות נתניהו בועידה ובין המצב בשטח. או, כפי שנהוג לומר ביחס לנתניהו: הוא מבטיח – אבל לא מבטיח ליישם. ממשלות נתניהו לא עמדו ביעדים שהן עצמן הציבו עד 2020. כך לא עמדנו ביעד של התייעלות אנרגטית, שהייתה אמורה לעמוד על 20% והעומדת היום על 7.5% בלבד. 

ביעדי התחבורה המצב חמור עוד יותר: היקפי הנסיעה ברכבים פרטיים עלה ב-15% בשנים האחרונות לעומת גידול של אחוזים בודדים בתחבורה הציבורית. זאת ועוד, ממשלת ישראל משקיעה מיליארדי שקלים בפיתוח תשתיות ופרויקטים הקשורים לדלקים מאובנים. 

היקפי הנסיעה ברכבים פרטיים עלה ב-15% בשנים האחרונות צילום: גיל יערי, פלאש 90

כדי להיאבק במשבר האקלים על ישראל לגבש ולאשר בהקדם האפשרי תכנית ממשלתית לאיפוס פליטה פחמנית עד 2050. הקורונה היא קריאת השכמה סביבתית, ועלינו להיעזר בהזדמנויות שהמגפה יצרה כדי לקדם חשיבה ותוכניות ארוכות טווח שיביאו חוסן כלכלי-חברתי וקהילתי. 

ההיבטים הסביבתיים מוכרחים להיות חלק מרכזי באסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה: בין היתר יש לייצר מקומות עבודה חדשים סביב פרויקטים לאנרגיה נקייה ומתחדשת כחלק מפיתוח מנועי צמיחה מחודשים למשק, עידוד שימוש בתחבורה ציבורית והאצת המעבר לתחבורה ציבורית חשמלית ועידוד הרגלי צריכה אקולוגיים הרבה יותר. 

את כל התהליכים הנדרשים הללו ורבים נוספים ראוי לקדם על בסיס חקיקת חוק מסגרת אקלים, חוק יסוד, שיעניק את המסד הנורמטיבי הדרוש.

בואו נוודא ששנת 2021 תהיה שנת האקלים של ישראל. 

דעות נוספות
קודם
הבא
אולי יעניין אותך גם..