fbpx
בית » על סדר היום » מתווה משרד החינוך לחזרה לשנה”ל מגלגל את האחריות למורים ולהורים

מתווה משרד החינוך לחזרה לשנה”ל מגלגל את האחריות למורים ולהורים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
לאחר חודשים של אי בהירות לגבי פתיחת שנת הלימודים הקרובה בצל הקורונה, פרסם משרד החינוך את המתווה “לומדים בביטחון” שיאפשר את התחלת הלימודים בתחילת ספטמבר. יש מי שמביעים חשש כבר כעת, שחלק ניכר מההנחיות אינן ישימות, וכי האחריות על בריאות הילדים תוטל בסופו של דבר על ההורים

המתווה, מחלק את אוכלוסיית התלמידים לקבוצות גיל ומאגד את הנחיות המשרד לכל קבוצה במטרה להסדיר את התמודדות מערכת החינוך עם משבר הקורונה. בגנים, בחינוך המיוחד ובכיתות א’ וב’ הלימודים צפויים להמשיך כרגיל, בעוד שבכיתות ג’ ומעלה הכיתות צפויות להתחלק לקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים. 

בניגוד למתווה הקודם שפורסם בחודש מאי, תקצב משרד החינוך גיוס של אלפי “מורי קורונה” שיתגברו את המערך החדש במשרה חלקית. מורים אלו מיועדים לכיתות ג’ וד’ בעוד שבכיתות ה’ ומעלה, ההנחיה לשמור על קבוצות למידה מצומצמות תקויים על ידי למידה מרחוק, תוך הקפדה על יומיים פרונטליים בשבוע. בנוסף, בהתאם לדרישת המנהלים, משרד החינוך הסכים להגמשת גודל הקבוצות במקרים חריגים.

למצולמים אין קשר לנאמר. צילום: פלאש 90

המתווה שואף לסייע לאנשי מערכת החינוך לפעול לפי ההנחיות: ההנחיה ללמידה מרחוק לוותה בתקציב ייעודי לרכישת מחשבים לתלמידים מעוטי יכולת, וטלפונים כשרים לתלמידים במגזר החרדי. משרד החינוך ציוות את הסיוע התקציבי המוצע לתשתית הלימוד מרחוק עם הנחיות ספציפיות לגבי תעדוף מפגשים פרונטליים במקצועות מסוימים, כגון שיעורים פיזיים או כאלו שמצריכים מעבדות. גמישות מסוג זה לצד תקציבים ייעודיים אמנם מעידים על הפקת לקחים משמעותית משנה שעברה, אבל ישנם לא מעט קשיים ביישום. מסתמן שרכישת המחשבים תתעכב בשל קשיים תקציביים ושגיוס כמות המורים הנדרשת לא תסתיים בזמן שנותר עד לפתיחת שנת הלימודים.

בנוסף, כלל המורים ותלמידי כיתה ג’ ומעלה יחויבו בעטיית מסכה, כולל תלמידי החינוך המיוחד. כל תלמיד יידרש להביא הצהרת בריאות יומית חתומה על ידי ההורים כתנאי לכניסתו לבית הספר והלימודים יתקיימו תוך הקפדה על ניקיון בכיתה ומחוץ לה, ושמירה על ריחוק בשיעור ובמהלך ההפסקות. הניקיון המדובר כולל “חיטוי בתדירות גבוהה במהלך יום הפעילות” של משטחי פעילות כגון שולחנות, לצד הקפדה על ניקיון וחיטוי מלא של בית הספר בסוף היום. כללי הריחוק מכתיבים שילדים לא יבואו במגע במהלך ההפסקות ויקפידו על עטיית מסכה ומקומות קבועים בהסעה לבית הספר וממנו.

צילום: פלאש 90

בניגוד לסוגיות שעוסקות בחלוקת כוח האדם ובניית תכנית הלימודים עצמה, נדמה כי בתחומי הניקיון והריחוק החברתי יש פער משמעותי בין דרישות הניקיון הנוקשות של משרד החינוך לבין מה שניתן לבצע בשטח. יתרה מזאת, יכולת צוותי החינוך לוודא שאוכלוסיית התלמידים מקפידה על ריחוק ומסכות לכל אורך היום הינה מוגבלת ביותר, ויותר מכך בקרב תלמידי החינוך המיוחד.

גורמים במערכת החינוך מברכים על המתווה, אך במקביל מאותתים על קשיים המסתמנים ביישומו “המתווה מראה המון חשיבה ולמידה מטעויות המחזור הקודם. יש הרבה יותר משאבים, הרבה יותר גמישות. מנגד יש קושי לעמוד במבחן המציאות בכל נושא הריחוק החברתי והניקיון”, מציינת מנהלת מצפון הארץ. “בפועל הילדים מתגודדים אחד עם השני ומאוד קשה לייצר את הריחוק החברתי”.

בעוד שבועיים שנת הלימודים מיועדת להיפתח, וככל הנראה חלק מההנחיות המגולמות במתווה לא ייושמו כראוי. הקושי המסתמן אינו נובע מכוונת זדון בקרב ההנהגה או ממרדנות במערכת החינוך, אלא מחוסר הפנמה של העובדות בשטח מצד מקבלי ההחלטות. אמנם המתווה מעמיק מאוד ומסדיר נהלים אפילו למקרי קיצון של הדבקה או סגר בבית הספר, אך ניכר שמנסחיו לא הבינו את אופי העבודה עם אוכלוסיית הילדים אותם הם שואפים לנהל. חומרת נהלי הניקיון והריחוק הבלתי אפשריים לצד החתמה יומית על הצהרות בריאות, מגלגלת בפועל את האחריות לבריאות התלמידים ובעיקר את האשמה, אל ההורים והמורים שיצטרכו לפרש את רוח המתווה בהתאם לנסיבות.

כתבות נוספות
קודם
הבא
אולי יעניין אותך גם..